Wil je je marktpositie verbeteren? Je vindbaarheid en tevredenheid bij klanten vergroten? Of wellicht met een aangepast aanbod een groter marktpotentieel of bruto marge bereiken?
Heb je een bedrijf met minder dan 50 FTE’s in de regio Eindhoven en ben je voornamelijk gericht op de Nederlandse markt? Dan help ik je in 3 weken aan een nieuwe winstgevende marketingstrategie én aan verbeterpunten die je direct in je bedrijf kunt doorvoeren.
Hoe kan ik in 3 weken met een winstgevende strategie komen?
Ik verzamel bestaande (markt)onderzoeken die van toepassing zijn op je bedrijf en branche. Die informatie combineer ik met nieuwe observaties en interviews met mensen binnen en buiten je bedrijf.
Welke investering vraag ik van je bedrijf?
Het strategisch marketingplan en de lijst met directe verbeteracties vragen om een eenmalige investering van Euro 5.900, ex BTW & all-in. Dus geen verrassingen achteraf.
Omdat de hele analyse in 3 weken plaats vindt, is een strakke planning belangrijk. Ik heb daarom een intern contactpersoon nodig waarmee ik afspraken kan inplannen. Ik wil graag maximaal 1,5 uur spreken met de eigenaar en/of die personen die mij kunnen informeren over de bedrijfsfinanciën, sales & marketing en IT & innovatie.
Je ontvangt een duidelijke marktanalyse en een strategische koers voor de komende jaren. Je maakt keuzes en je kunt nieuwe acties in gang zetten.
Daarnaast geef ik je verbeterpunten die je direct door kunt voeren om bijvoorbeeld de vindbaarheid, klanttevredenheid of je brutomarges te verbeteren.
Alle resultaten en conclusies staan in een rijkelijk geïllustreerde aantrekkelijke PowerPoint die ik persoonlijk presenteer en toelicht. Het is een gemakkelijk leesbaar en overzichtelijk rapport in duidelijke taal.
Dit traject is geschikt voor alle bedrijven die meer klanten & medewerkers willen bereiken, binden en boeien. Bedrijven die houden van duidelijkheid, vaart en actie. Bedrijven die willen weten hoe ze de koe bij de horens kunnen pakken, zonder omhalen, gericht op het behalen van beter klantresultaat en daardoor hoger financieel resultaat.
Met name voor MKB bedrijven is het traject geschikt, maar ook voor ZZP-ers en grote organisaties. Profit & non-profit organisaties. Nationaal & internationaal werkend. B2b & b2c.
Mijn enige echte voorwaarde is commitment vanuit het management.
Ik focus me op de grote lijnen, niet op details. Het is geen nieuw grootschalig kwantitatief onderzoek, maar een analyse van bestaande kwantitatieve / kwalitatieve onderzoeken, (online) statistische gegevens, gecombineerd met nieuwe persoonlijke / telefonische interviews en observaties. Het is een kwalitatief onderzoek waarin ik gegevens onderbouw en aanvul met observaties en meningen van medewerkers, (bestaande, verloren, toekomstige) klanten en experts.
Om de strakke planning te kunnen garanderen, is het daarnaast van groot belang dat ik een contactpersoon binnen de organisatie heb, die mij ondersteunt en goed kan organiseren. Deze persoon zorgt ervoor dat vooraf:
- intern de digitale vragenlijst is verstuurd en ingevuld voordat de 2 weken van start gaan;
- alle benodigde documentatie vooraf aan mij is geleverd, zoals jaarplannen, visiedocumenten en jaarverslagen;
- alle interviews met medewerkers en klanten gedurende de 2 weken van de Move Over – Speed UP analyse zijn ingepland.
De 2 weken zijn als volgt onderverdeeld: (Vooraf stem ik de exacte indeling op de organisatie af.)
Week 1, maandag:
Locatie Hannie Moves – bestuderen retour ontvangen online vragenlijsten, documenten over de organisatie / markt, voorbereiden interviews
Week 1, dinsdag:
Locatie opdrachtgever – rondleiding & persoonlijke interviews MT-leden, sales & accountant
Week 1, woensdag
Locatie Hannie Moves- bestuderen markt- en klantdata, online statistieken, benaderen brancheorganisaties & experts
Week 1, donderdag
Locatie opdrachtgever / klanten opdrachtgever – afnemen persoonlijke klantinterviews, bezoeken afdelingen sales / klantenservice / communicatie klantenservice, bijwonen vergadering
Week 1, vrijdag
Locatie Hannie Moves – doorlopen koopproces, analyse interviews, deskresearch
Week 2, maandag
Locatie Hannie Moves – afnemen telefonische interviews klanten & experts
Week 2, dinsdag
Locatie klanten opdrachtgever – spreken klanten op koop- cq. gebruikslocaties, interviews met medewerkers, bijwonen vergadering
Week 2, woensdag
Locatie Hannie Moves – analyse, aanvullen interviews / onderzoeken
Week 2, donderdag
Locatie Hannie Moves – telefonische sparringsessie o.a. met medewerkers opdrachtgever
Week 2, vrijdag
Locatie Hannie Moves – analyse, voorbereiden presentatie
Week 3, maandag
Locatie opdrachtgever – persoonlijke presentatie resultaten
Ik vraag zowel voor als tijdens het traject een minimale tijdsinvestering van je bedrijf. Nadat we samen hebben bepaald in welke 2 weken het Move Over – Speed UP traject gaat lopen, ontvang je van mij een precieze tijdsplanning. Hierin staat beschreven wanneer de interviews met de interne en externe stakeholders plaats vinden.
Omdat de hele scan en analyse binnen twee weken plaats vinden, is de planning strak. Het is daarom van belang dat ik een intern contactpersoon heb die goed kan organiseren en afspraken kan inplannen.
Naast deze contactpersoon, vraag ik nog om een tijdsinvestering van ongeveer 1 uur van de personen met de volgende verantwoordelijkheid: financiën, sales, marketing & communicatie manager, IT / innovatie. Vooraf ontvangt mijn contactpersoon een lijst met personen die ik wil spreken en/of activiteiten waar ik aan deel wil nemen. Samen bepalen we welke personen ik ga interviewen.
Het allerbelangrijkste voor het slagen van het Move Over – Speed UP traject is een commitment vanuit management. Het traject kan alleen het gewenste resultaat opleveren, als dit ook leidt tot actie.
Het Move Over – Speed UP traject vraagt om een financiële investering van 5.900 euro, exclusief BTW en reiskosten.
Ik sta open voor uitdagende opdrachten met een kop en een staart. Een opdracht waarin we streven naar een duidelijk doel, zoals een verandering binnen de organisatie(cultuur), een andere wijze van markt bewerken of een onderzoek met een duidelijk advies.
Mijn speciale interesse gaat uit naar opdrachten bij organisaties die bijdragen aan het verbeteren van onze leefomstandigheden, zoals organisaties in zorg, welzijn, onderwijs en cultuur. Maar vanwege mijn roots en ervaring ben ik ook groot fan van de maakindustrie.
Als we de opdracht overeen zijn gekomen, dan ontvang je van mij een factuur voor 50% van het totaalbedrag van Euro 5.900, excl BTW. Na afronding van het gehele traject ontvang je een factuur voor de resterende 50%. De betalingstermijn is 15 dagen na factuurdatum.
Omdat ik alle trajecten persoonlijk doe en voor iedere klant 3 aaneengesloten weken (grotendeels) vrij hou, kan ik voor maximaal 10 klanten per jaar dit traject uitvoeren. VOL = VOL Heb je zelf al een idee wanneer je graag het traject zou willen starten, dan kan je dit het beste al zo vroeg mogelijk aan mij door te geven.
Pas na betaling van de eerste deelfactuur liggen de 3 weken voor jou vast. Bij annulering ben je altijd de deelbetaling kwijt; bij annulering binnen minder dan 2 weken voor de vastgelegde startdatum ben je het complete bedrag schuldig.
Grotere en/of internationaal gerichte organisaties zijn meestal complexer en vragen meer tijd om goed te onderzoeken en te analyseren. Graag bespreek ik met je hoeveel tijd nodig zal zijn om voor jouw bedrijf met een winstgevende strategie te komen.
Ik beschrijf mezelf als ‘strategisch aanjager’, omdat ik vaak bij organisaties degene ben die een verandering start en/of voor elkaar krijg.
Een vernieuwing is pas een nuttige verandering als je vertrekpunt en je doel helder zijn, zodat je keuzes kunt maken: ‘wie nergens voor staat, valt voor alles’. Als je geen helder doel en/of vertrekpunt hebt, is het van belang om hier eerst (markt)onderzoek naar te doen. Het advies dat hieruit volgt is richtinggevend en zorgt voor een gezamenlijk beeld van de toekomst. Hierna volgen pas de acties.
Ik ben goed in het scherpstellen van dit beeld en de te nemen stappen. Ik zorg desgewenst dat de eerste stappen worden gezet richting het doel. Door mijn energie en enthousiasme zorg ik dat anderen zich aansluiten of zelf initiatieven opstarten. Mijn doel is dat de medewerkers mijn rol als aanjager overnemen en ik weer naar een ander bedrijf kan gaan om hen op weg te helpen.
Iedere nieuwe klant start bij mij met het intensieve snelle Move Over – Speed UP traject. Hierdoor heb je binnen 2 weken gedegen inzicht in de huidige marktpositie, klantervaring en bedrijfscultuur, trends en opkomende behoeften. Pas na deze analyse ben ik op project- of uurbasis inzetbaar.
Je kunt hierbij denken aan de volgende werkvormen:
- Scenarioverkenning: het ontwikkelen, vergelijken en anticiperen op mogelijke toekomstscenario’s;
- Strategisch marketing- & communicatieadvies;
- Het opstarten of aanjagen van veranderingen.
- Interim management.
Samen kijken we welke vorm het beste bij je behoefte past: samenwerken op inhuurbasis of op basis van een vastomlijnde adviesopdracht. Het is ook mogelijk om me op regelmatige basis (bijvoorbeeld maandelijks of per kwartaal) in te huren als strategisch aanjager, sparringpartner of toezichthouder.
Ik ben gestart als marktonderzoeker voor diverse internationale organisaties. Daarna heb ik enkele marketing- en communicatiefuncties vervuld bij Philips en Matino (metalen beeldbuisonderdelen). In 2001 ben ik mijn eigen marketing- en marktonderzoekbureau Hanniebal Marketing & Research gestart. Sindsdien heb ik voor meer dan 120 opdrachtgevers gewerkt. Soms gedurende langere tijd in steeds andere vormen en voor steeds weer andere businessunits. Soms ging het om een marktonderzoek of het schrijven van een plan voor een marktintroductie. In 2018 de naam gewijzigd in Hannie Moves.
Mijn klanten komen uit profit en non-profit sectoren, b2b en b2c, nationaal en internationaal, multinationaal en MKB. De laatste jaren zet ik me voornamelijk in voor organisaties met een duidelijke menselijke meerwaarde, zoals organisaties in de zorg, welzijn, cultuur en onderwijs.
Ik heb onder andere voor de volgende bedrijven uit de publieke sector gewerkt: Brabant Water, Summa College, Gemeente Eindhoven, BOM, Savant Zorg, Medicura, Dichterbij, Techniek Academie Brabant, SVMT, Teclab, Woonpartners, SMO en Volckaert.
Technische maakbedrijven waar ik voor heb gewerkt zijn onder andere Eurotechniek, Fluke, Philips Healthcare, Philips Industrial Vision, Phaer, DPI, Sapiens, DCD, IPDiA, Triodin, PowerSeal, Delta, Fluke, IPDiA, Synventive en DHV.
Dienstverlenende bedrijven waarvoor ik heb gewerkt zijn onder andere Bernhage Advocaten, Philips Industry Consulting, CQM, Horizonte, Easy Dolphin, Klerkx Trainingen, Triodin en Rodersana.
Onder het kopje referenties lees je van een aantal klanten hoe onze samenwerking is bevallen.
Als je niet wilt dat er iets verandert. Als je liever alles bij het oude laat. Je kunt mij ook beter niet inhuren voor het opstellen van regels, procedures en het gedetailleerd vastleggen van zaken. Ik ben van de grote lijnen, het zorgen dat dingen gebeuren en dit daarna bijschaven.
Het filmpje hiernaast toont de officiele opening van wijkcentrum FAB28 waar ik voorzitter was en waar we met veel vrijwilligers hard voor hebben gewerkt / werken. Het wijkcentrum is nu al enkele jaren een druk bezocht ontmoetingspunt voor de wijk en vele verenigingen.
Je kan mij het beste inzetten als je grote stappen wilt maken met een duidelijk doel. Ik maak snelle analyses van de markt, to-the-point en zonder veel poeha. Mijn ideeën zijn concreet en gefundeerd. Ik zorg dat dingen gebeuren.
Dit zijn de tarieven waarmee je rekening moet houden:
- Strategische marketing- & communicatieondersteuning: 95 tot 165 euro per uur. Mijn uurtarief is afhankelijk van de opdrachtgever (profit / non-profit / sector), de aard en duur van de opdracht / het contract.
- Maatwerk marktonderzoek op basis van een vooraf overeengekomen projectvoorstel en offerte: vanaf 2.650 euro.
- Fast Moves traject (3 weken / zie FAQ): 5.900 euro.
- Interim management: 775 euro per dag (all-in).
- Workshops / lezingen: vanaf 550 euro.
Voor een eerste keer kennismaken en sparren reken ik niets.
Het filmpje toont op een eenvoudige (ludieke) wijze hoe je een ‘movement’ creëert.
Nadat ik jarenlang als zelfstandig ondernemer werkzaam ben geweest voor veel verschillende opdrachtgevers, kreeg ik steeds meer de behoefte om weer bij een organisatie te gaan horen. Door zitting te nemen in Raden van Toezicht / Commissarissen maak ik weer langdurig deel uit van een groter geheel, terwijl ik ook een zekere afstand moet bewaren. Daarnaast vind ik het mooi dat je met een kleine groep professionals vanuit steeds een ander oogpunt een organisatie belicht en werkt aan een gedegen uitvoering van de toezichthoudende functie.
Ik zit sinds 2014 in de Raad van Toezicht in de financiële commissie van Savant Zorg in Helmond. Daarnaast zit ik sinds 2018 in de Raad van Toezicht van poppodium de Effenaar vanuit de positie als marketing- en organisatie expert. Ik zou hier nog graag een functie in een Raad van Toezicht / Commissarissen / Advies toe willen voegen. Tips zijn welkom 😉
Ik zoek antwoorden op de volgende vragen:
- Wat zijn de klantbehoeften (eindklanten / intermediairs)?
- Hoe verloopt het zoek- en keuzeproces van de klant?
- Wat zijn de (gepercipieerde) huidige sterke punten en verbeterpunten van mijn bedrijf?
- Op welke punten komt het door mij gewenste imago (niet) overeen met het daadwerkelijke beeld van de klant?
- Wie zijn mijn concurrenten en wat is onze positie in de markt?
- Hoe vindbaar ben ik voor klanten en waarom kiezen ze (niet / niet meer) voor mij?
- Wat zijn de verwachte markttrends in de nabije toekomst en wat betekent dat voor mijn bedrijf?
- Welke marktsegmenten / type klanten zijn het meest interessant?
- Welke positionering en aanbod passen het beste bij mijn bedrijf en bij de veranderende omgeving?
- Met welke andere partijen in de samenleving kunnen we samenwerken?